Listopad mamy już tuż za rogiem, a tworzenie efektywnego grafiku pracy na ten miesiąc może być prawdziwym wyzwaniem. Jest tak ze względu na wypadające w tym miesiącu święta jak i rozpoczynający się w końcu miesiąca okres przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia. W artykule tym przedstawię Ci kilka kluczowych informacji oraz porad, które pomogą Ci stworzyć harmonogram pracy na ten miesiąc.
Normy czasu pracy
W listopadzie 2023 roku norma czasu pracy dla pracowników zatrudnionych na pełen etat wynosi 160 godzin, co przekłada się na 20 dni pracy i 10 dni wolnych. Dla pracowników zatrudnionych w innym wymiarze etatu liczba godzin do przepracowania jest proporcjonalnie mniejsza, tj.:
- 0,5 etatu: 80 godzin pracy;
- 1/4 etatu: 40 godzin pracy;
- 1/8 etatu: 20 godzin pracy.
Warto korzystać z systemu Grafik Optymalny, który wylicza normy czasu pracy oraz kontroluje inne zasady Kodeksu Pracy związane z czasem pracy.
Tydzień kodeksowy i odpoczynki dobowe
Podczas tworzenia grafiku pracy na listopad zwróć uwagę na okres rozliczeniowy obowiązujący w Twojej firmie oraz początek tygodnia kodeksowego wynikający z tego okresu. Jeśli okres rozliczeniowy przekracza miesiąc, pamiętaj, że tydzień kodeksowy liczymy od pierwszego dnia tego okresu. Przykładowo, jeśli Twój okres rozliczeniowy trwa trzy miesiące i rozpoczął się w październiku, to tydzień kodeksowy będzie obowiązywał od soboty do piątku. Jeśli natomiast pracujesz w okresie rozliczeniowym wynoszącym jeden miesiąc, tydzień kodeksowy rozpocznie się we wtorek i potrwa do poniedziałku. Trzeba zapewnić pracownikom 35 godzin nieprzerwanego odpoczynku w każdym tygodniu kodeksowym.
Ponadto, nie zapomnij o zapewnieniu pracownikom dobowego odpoczynku wynoszącego 11 godzin w każdej dobie pracowniczej.
Grafik pracy dla handlu
W listopadzie 2023 roku nie przewidziano niedziel handlowych, co oznacza, że sklepy wzmożony ruch będą obserwować w soboty. Druga połowa listopada to początek okresu zakupów na św. Mikołaja i Boże Narodzenie. Jeśli zarządzasz sklepem oferującym dekoracje lub prezenty świąteczne, przygotuj się na wzmożony ruch w tych dniach. Planując harmonogram pracy na listopad, zadbaj o zwiększoną obsadę, aby zapewnić klientom sprawną obsługę oraz uniknąć długich kolejek przy kasach.
Jeśli zarządzasz sklepem odzieżowym, w związku z dość ciepłym październikiem możesz oczekiwać wzmożonego ruchu właśnie w listopadzie. Twoi klienci będą chcieli zakupić odzież i obuwie na nowy sezon. Zapewnij im komfortowe zakupy i zwiększ obsadę na grafiku. Wpłynie to pozytywnie na Twoje przychody.
29 listopada jest kolejna okazja sprzedażowa dla sklepów oferujących odzież – Andrzejki. Spójrz na dane sprzedażowe z poprzednich lat i oceń, czy w Twoim sklepie widać było wzrosty sprzedaży przed tym świętem. Jeśli tak było, wzmocnij obsadę, aby uzyskać maksymalne przychody.
Powyższe wskazówki mają również zastosowanie dla sklepów internetowych.
Udzielanie urlopów
Dla branż handlu detalicznego, e-commerce i gastronomii listopad nie jest najlepszym miesiącem na udzielanie urlopów wypoczynkowych. Jak pisałem wcześniej, koniec roku to okres wzmożonej aktywności klientów, zarówno w centrach handlowych, sklepach internetowych, jak i w restauracjach czy kawiarniach. Przed ustaleniem nowego grafiku pracy przeprowadź rozmowy z personelem i wyjaśnij, dlaczego udzielanie urlopów w najbliższych tygodniach jest trudne. Doświadczeni pracownicy zrozumieją tę sytuację.
Jeśli pracujesz w branży, w której listopad nie jest taki intensywny, warto zweryfikować stany urlopu personelu jak i planu urlopowe do końca roku, aby mieć pewność, że całość puli urlopowej zostanie wykorzystana i nie dojdzie do przeniesienia niewykorzystanego urlopu na kolejny rok.
1 listopada wypada w środę, z całą pewnością część pracowników będzie chciała skorzystać z tzw. długiego weekendu. Warto wcześniej ustalić, kto będzie mógł skorzystać wtedy z urlopu, aby nie sparaliżować firmy w tym czasie.
Dzień wolny za 11 listopada
Zgodnie z polskim Kodeksem Pracy trzeba udzielić pracownikom dnia wolnego w przypadku, gdy święto państwowe przypada na sobotę. Dotyczy to również tych osób, które pracują od poniedziałku do piątku i tego dnia i tak by nie pracowały. Jeśli z przyczyn operacyjnych nie jest możliwe wyznaczenie dnia wolnego za święto wypadające w sobotę dla wszystkich pracowników, ustal podział adekwatnie do możliwości.
Grafik pracy na listopad a Black Friday
Przedostatni tydzień listopada to tradycyjnie czas wyprzedaży ogłaszanych pod nazwą Black Friday lub nawet Black Week. Black Week zaczyna się 20 listopada, a Black Friday wypada 24 listopada. Niektóre centra handlowe wydłużają godziny otwarcia w Black Friday do północy. Jeśli planujesz promocje w swoim sklepie, konieczne jest odpowiednie przygotowanie grafiku pracy. Jeśli w Twoim sklepie będą nocne zakupy rozważ zaplanowanie mniejszej liczby pracowników w ciągu dnia i skoncentrowanie większej liczby na popołudniu i wieczorem. Przydziel pracownikom odpowiednie zadania na Black Friday, aby każdy wiedział, co do niego należy w tym szczególnym dniu. Upewnij się, że każda kasa jest obsadzona kompetentnymi i sprawnymi pracownikami, a liczba doradców klienta jest proporcjonalna do ruchu w sklepie. Analiza danych sprzedażowych z poprzedniego roku może być również cenną wskazówką przy tworzeniu grafiku pracy. Zwiększ obsadę podczas Black Week również wdety, jeśli prowadzisz sklep internetowy.
Grafik pracy na listopad 2023 powinien być dostarczony pracownikom nie później niż 7 dni przed rozpoczęciem miesiąca, tj. do 25 października.
Podsumowanie
Listopad i grudzień to miesiące wzmożonej pracy w wielu branżach. Zarządzanie personelem w tym okresie może wpłynąć na sukces Twojej firmy i zadowolenie pracowników. Dlatego warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi do planowania czasu pracy, takich jak Grafik Optymalny. System ten pomoże dostosować grafiki do ilości pracy, osiągnąć cele biznesowe i monitorować ewentualne niedobory w grafiku.
Załóż bezpłatne konto w Grafik Optymalny i przetestuj możliwości tego rozwiązania przez 30 dni za darmo. Dzięki temu narzędziu będziesz w stanie efektywnie zarządzać czasem pracy i zoptymalizować wyniki swojej firmy.