Ułożenie październikowego grafiku nie powinno stanowić problemu dla osób zajmujących się planowaniem pracy, bowiem godzin do rozdysponowania jest sporo i nie ma dodatkowych dni wolnych. Urlopy również nie powinny stanowić problemu, ponieważ większość pracowników powróciła już z wakacji. Październik rozpoczyna ostatni kwartał roku, który dla większości firm generuje największe zyski, co przekłada się również na większą ilość pracy.
Grafik pracy to fundament dobrze prosperujących przedsiębiorstw, dlatego przed rozpoczęciem tworzenia harmonogramu, warto prześledzić czynniki, które mogą wpłynąć na jakość Twojego grafiku. W tym artykule zwracamy uwagę na najważniejsze z nich.
- W październiku 2020 pracownik zatrudniony na pełen etat ma do wypracowania aż 22 dni robocze, co przekłada się na 176 roboczogodzin. Pracownik zatrudniony na ¾ - 132 roboczogodzin, zaś osoba na ½ etatu - 88 roboczogodzin.
- Minimalna liczba dni wolnych, które powinieneś udzielić pracownikowi to 9. Ilość ta wynika z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Jeśli zaplanowałbyś mniejszą ilość wolnego, złamałbyś tym samym prawo pracownika.
- W przypadku miesięcznego lub kwartalnego okresu rozliczeniowego tydzień kodeksowy rozpoczyna się w czwartek, a kończy w środę. W tym przedziale musisz pamiętać o konieczności udzielenia pracownikowi, 35-godzinnego (nieprzerwanego) odpoczynku tygodniowego.
- Jeśli Twoja firma wydłużyła okres rozliczeniowy do 12-miesięcy, na co zezwalają przepisy Tarczy Antykryzysowej, zwróć uwagę, w którym miesiącu rozpoczął się okres. Pierwszy dzień okresu jest pierwszym dniem tygodnia kodeksowego i będzie taki przez kolejnych 12 miesięcy.
- Firmy, które funkcjonują w półrocznym okresie rozliczeniowym, rozpoczętym w lipcu, powinny liczyć tydzień kodeksowy w przedziale - od środy do wtorku.
- W październiku nie ma ani jednej niedzieli handlowej. Klienci będą robić zakupy w dzień poprzedzający zamknięcie sklepów. Mocniejsza obsada z pewnością powinna być zaplanowana w sklepach na soboty i poniedziałki, zwłaszcza w porach największego ruchu. Inaczej będą tworzyć się kolejki.
- Gdy pracownicy sklepów odpoczywają w niedziele niehandlowe, więcej klientów pojawia się w restauracjach i miejscach dedykowanych do spędzania czasu wolnego. Większy ruch = wzmocnienie obsady na grafiku. Pamiętaj o tym!
- 14 października (środa) to Dzień Edukacji Narodowej. O tej dacie szczególnie powinny pamiętać osoby planujące pracę dla kwiaciarni. Kolejny ważny moment dla kwiaciarni to końcówka miesiąca, czyli przygotowania do Święta Zmarłych. Wszystkie ręce powinny być wówczas na pokładzie!
- Branża turystyczna powinna bacznie obserwować prognozy pogody. Jeśli w październiku pogoda będzie sprzyjała, Klienci również się pojawią, zwłaszcza w weekendy. Jeśli jednak zauważysz mniejsze obłożenie, będzie to dobry moment na udzielenie pracownikom zaległych urlopów wypoczynkowych.
- W sklepach odzieżowych i obuwniczych liczba klientów, a tym samym potrzebnych pracowników do ich obsługi, również będzie mocno uzależniona od pogody. Jeśli październik będzie ciepły, ilość klientów nie powinna Cię zaskoczyć. Jeśli jednak temperatury znacząco spadną, Klienci będą chcieli uzupełnić braki w cieplejszej garderobie i obuwiu, a więc udadzą się na zakupy. Sklepy obuwnicze na pewno będą miały wzmożone zapotrzebowanie na godziny robocze w końcówce października.
- Za rogiem listopad i grudzień - zakupowy szczyt w roku. Jeśli planujesz pracę w kwartalnym okresie rozliczeniowym, zastanów się, czy faktycznie w tym miesiącu potrzebujesz rozplanować 176 godzin (cały nominał). Być może w tym miesiącu pracy nie będzie na tyle, a z pewnością każda zaoszczędzona roboczogodzina będzie na wagę złota w okresie przedświątecznym.
Gotowy grafik pracy powinieneś przedstawić pracownikom najpóźniej do 23 września.
Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój grafik był ułożony zgodnie z Kodeksem Pracy i założeniami biznesowymi firmy - wypróbuj Grafik Optymalny i umów się z nami na prezentację. Wszystkiego Cię nauczymy. Informacje o tym, jak działa Grafik Optymalny znajdziesz w pigułce poniżej!