Planowanie grafiku pracy na grudzień 2019 może być kłopotliwe. Ze względu na Święta Bożego Narodzenia, jest mniej godzin do zaplanowania ale z drugiej strony, dla wielu firm, jest to gorący okres, generujący największe przychody, co wiąże się z koniecznością zapewnienia mocniejszej obsady pracowniczej.
Poniżej znajdziesz informację o 5 najważniejszych czynnikach, które musisz uwzględnić układając grudniowy grafik pracy.
1. Liczba godzin pracy i dni wolnych
Pracownik pełnoetatowy w grudniu 2019 ma do wypracowania 160 godzin, co daje 20 dni pracy. Proporcjonalnie, osoba zatrudniona na ¾ ma 120 godzin, a pracownik zatrudniony na pół etatu 80 godzin. Jednocześnie, w tym miesiącu musisz zapewnić pracownikom minimum 11 dni wolnych - zasada wynika z przeciętnie 5-dniowego tygodnia pracy. Jeżeli natomiast Twoi pracownicy wykonują pracę również w weekendy, pamiętaj aby uwzględnić w ich grudniowych grafikach dodatkowe dni wolne za pracę w każdą sobotę i w niedzielę.
2. Okresy rozliczeniowe
W grudniu sytuacja nie jest korzystna dla pracodawcy (o takiej sytuacji pisaliśmy w artykule jak konstruować grafik pracy przy niekorzystnym układzie kalendarza). Tu przypominamy tylko, że:
- Tydzień kodeksowy (tj. kolejne 7 dni od pierwszego dnia okresu rozliczeniowego) nie pokrywa się z kalendarzowym.
- Jeżeli działasz w miesięcznym okresie rozliczeniowym, tydzień kodeksowy powinieneś liczyć od niedzieli do soboty.
- Jeśli planujesz pracę w kwartalnym okresie rozliczeniowym, który rozpoczyna się w październiku, Twój tydzień rozpoczyna się w piątek, a kończy w czwartek. Jesteś zobowiązany do zapewnienia w tym czasie nieprzerwanego, 35-godzinnego odpoczynku.
Pamiętaj też, że grudzień jest ostatnim miesiącem dla kwartalnego oraz półrocznego okresu rozliczeniowego, więc jest to ostatni moment na zbilansowanie nadwyżek lub niedoborów w czasie pracy, które wynikają z normy średnio-tygodniowej. Zwróć na to uwagę tworząc grudniowy grafik pracy, a unikniesz niepotrzebnych i kosztownych nadgodzin.
3. Urlopy
Firmy, które tworzą plany urlopowe mają na ich opracowanie czas do końca grudnia. W innym z naszych artykułów na blogu, napisaliśmy więcej o tym, jak zorganizować roczne planowanie urlopów. Grudzień jest też ostatnim miesiącem na wykorzystanie pozostałości urlopów wypoczynkowych za rok 2019 więc firmy, które nie generują w grudniu największych obrotów, mogą wykorzystać ten czas na udzielenie reszty dni urlopowych swoim pracownikom.
4. Okres świąteczny
Szał zakupów rozpoczyna się właśnie teraz! Grudzień dla wielu przedsiębiorstw jest najintensywniejszym miesiącem roku. Zarówno w przypadku handlu detalicznego jak i e-commerce, pierwszy tydzień nowego miesiąca to czas zakupów związanych z Mikołajkami. Następnie, przychodzi gorączka zakupów gwiazdkowych, a na zakończenie miesiąca - początek sezonowych zwrotów, wyprzedaży i przygotowania do Sylwestra. Jeżeli planujesz pracę dla sprzedaży, zaplanuj mocną obsadę. Wszystkie ręce na pokładzie - obowiązkowo!
Okres Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku to także gorący czas dla hoteli i spa, zwłaszcza w miejscowościach turystycznych. Dla hoteli w górach jest to jednocześnie początek sezonu narciarskiego, więc jeśli prowadzisz taki hotel, zaplanuj w grudniowym grafiku odpowiednio więcej personelu we wszystkich działach.
5. Niedziele niehandlowe
W grudniu wypadają też dwie niedziele niehandlowe - 1.12 oraz 8.12. Jeżeli planujesz grafik dla sklepu, powinieneś zaplanować mocniejszą obsadę zarówno dzień przed jak i dzień po - soboty i poniedziałki. Jednocześnie, jeżeli sklepy są zamknięte, więcej osób pojawi się w restauracjach, kinach czy parkach trampolin. Układając grafik dla tych miejsc, weź to pod uwagę.
6. Termin ogłoszenia grafiku pracy
Grafik pracy na grudzień 2019 powinieneś przekazać pracownikom najpóźniej 23 listopada. Możesz przekazać go w dowolnej formie - papierowej lub elektronicznej.
Zamów audyt grafików pracy
Chcesz sprawdzić, czy Twoje grafiki pracy spełniają wszystkie wymogi prawne? Zapisz się na darmowy audyt.