Zarządzanie salonem fryzjerskim – jak organizować pracę? 

Efektywna organizacja pracy w salonie fryzjerskim bywa sporym wyzwaniem. Wymaga zarówno właściwej motywacji i zaangażowania pracowników, jak i indywidualnego podejścia do potrzeb klientów. Podpowiadamy, jak sprawnie łączyć jedno i drugie, operując godzinami pracy.

Jak zarządzać pracą w salonie fryzjerskim? Planowanie grafików

Aby móc prowadzić salon fryzjerski, należy spełnić wymagania sanitarne określone Rozporządzeniem Ministra Zdrowia. Kolejnym ważnym krokiem jest efektywna organizacja czasu pracy obejmująca stworzenie dwóch grafików:

  • dla klientów,
  • dla pracowników.

Dzięki temu można dostosować obsadę personelu do zapotrzebowania na pracę.

Grafik dla klientów

Sporządzając grafik dla klientów, należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak:

  • liczbę umówionych wizyt oraz ich przewidywaną długość;
  • preferowane przez klientów dni i godziny wizyt;
  • liczbę stanowisk;
  • indywidualne potrzeby i wymagania klientów w zakresie świadczonych usług.

Pozwoli to wstępnie oszacować, jaką liczbę klientów, w jakim czasie i o jakich porach trzeba będzie obsłużyć. Określając czas zabiegu, uwzględniamy kwalifikacje poszczególnych zatrudnionych. To, co doświadczony fryzjer zrobi w 30 minut, może zająć nawet 2 razy dłużej osobie z mniejszym doświadczeniem.

Grafik dla pracowników salonu

Kolejnym krokiem jest przygotowanie grafiku dla pracowników salonu, który będzie dopasowany do grafiku klientów. Jeśli fryzjer jest zatrudniony na podstawie umowy o pracę, to harmonogram musi być zgodny z przepisami Kodeksu Pracy odnoszącymi się do:

  • wymiaru czasu pracy określonego umową (40 godzin w tygodniu dla pracowników pełnoetatowych),
  • prawa do nieprzerwanego odpoczynku (minimum 11 godzin na dobę i 35 godzin w wymiarze tygodniowym),
  • przysługujących pracownikowi urlopów oraz dni wolnych za pracę w dni ustawowo wolne.

Istotne są też dyspozycyjność, indywidualne potrzeby personelu (tzw. prośby grafikowe) oraz możliwe absencje, by móc zawczasu zorganizować zastępstwo. Rozsądnie jest uwzględnić sezonowe większe obłożenie pracą (np. w okresie weselnym, świątecznym czy noworocznym). Niezależnie od okresowych zmian organizacyjnych grafiki pracy powinny być sporządzane zgodnie z literą prawa pracowniczego.

System do organizowania pracy w salonie kosmetycznym

Optymalizacja czasu pracy w salonach kosmetycznych jest zdecydowanie szybsza i efektywniejsza ze wsparciem specjalistycznego oprogramowania. Na rynku istnieją narzędzia dedykowane zarówno tworzeniu harmonogramów dla klientów, jak i personelu salonu. Dzięki nim można generować i korelować ze sobą oba grafiki. Wówczas pracownicy mają wystarczającą przestrzeń na realizację usług, przerwy i przygotowanie stanowiska dla kolejnego klienta, a klienci nie są narażeni na opóźnienia czy przekładanie wizyt.

Grafik Optymalny to system pozwalający przygotowywać harmonogramy czasu pracy – nie tylko automatycznie zoptymalizowane pod względem zapotrzebowania pracowników na określone zabiegi, ale też uwzględniające przepisy Kodeksu Pracy, plany urlopowe, dyspozycyjność czy indywidualne potrzeby personelu. Zarejestruj się za darmo na naszej stronie i przez 30 dni korzystaj z funkcjonalności narzędzia. Sprawdź, jak może Ci pomóc.

WYPRÓBUJ ZA DARMO

Oceń artykuł

słabyprzeciętnydobrybardzo dobrywspaniały (oceń)
Loading...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *